Belize & Mexico - Snorkelen en zelfverwennerij - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Thom Buijs - WaarBenJij.nu Belize & Mexico - Snorkelen en zelfverwennerij - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Thom Buijs - WaarBenJij.nu

Belize & Mexico - Snorkelen en zelfverwennerij

Blijf op de hoogte en volg Thom

18 December 2014 | Mexico, Cancún

Ik had al verklapt dat we naar Caye Caulker zouden gaan in Belize. Om vanuit Flores naar Caye Caulker te gaan was ook weer een hele trip. Vroeg in de ochtend met de bus naar de grens, tassen uit de bus, verkeerde datum gestempeld krijgen in je paspoort, terug lopen, opnieuw laten stempelen met de juiste datum, weer terug, eindelijk de grens oversteken, dan naar de haven in Belize City en vervolgens met de boot eindelijk aan komen op Caye Caulker...

Wat trouwens erg fijn was aan Belize is dat Engels de officiële taal is en na al dat Spaans van de afgelopen maanden is het erg prettig als je alles kunt begrijpen wat er tegen je gezegd wordt en dat jij ook hele zinnen terug kunt praten.

Caye Caulker bestaat eigenlijk uit drie straten en je kunt het in een uurtje wel helemaal bekijken. Voor ons hostel hebben we een trip geregeld bij de Caveman om te gaan snorkelen en dat was het helemaal waard. Eerst zagen we een dolfijn (waarschijnlijk geraakt door een boot want z'n vin was beschadigd) daarna zwommen we tussen de reuzenschildpadden die werden gevoerd door de lokale vissers. Daar kwamen ook andere zeedieren op af, waaronder grote pijlstaartroggen. Die zwommen doodleuk onder je door en dat leverde mooie foto's op. Vervolgens voerde Caveman de haaien zodat we ook daar tussen konden zwemmen en foto's konden maken. De andere gids leidde ons door het koraalrif en liet ons ook hier weer de majestueuze pijlstaartroggen zien. Als afsluiter van de trip kochten we een paar visjes bij de lokale visboer om die te voeren aan de karpers. Je houdt het visje in je hand vlak boven het water en wacht tot die beesten uit het water schieten en het zo uit je hand happen. Erg grappig om te doen, maar je moet wel snel zijn met je hand wegtrekken.

De volgende dag vertrokken we weer vroeg naar Playa del Carmen in Mexico. Met de boot naar Belize City en daar een bus naar Chetumal om daar weer over te stappen op een andere bus naar Playa. Alles verliep erg vlot alleen het vinden van onze slaapplek bleek heel lastig te zijn. We hebben meer dan een uur rondgelopen en uiteindelijk toen we het gevonden hadden was er niemand. Helaas dus een duur telefoontje moeten plegen, maar we konden gelukkig gaan slapen.
Cancun is erg toeristisch en normaal zou ik daar niet zo heel blij mee zijn, maar na al die jungle van de afgelopen tijd was dit erg welkom. Vooral ook dat je weer een supermarkt had met een ruime keuze en lekker brood. Het strand is ook echt heerlijk en dat alles bij elkaar zorgde ervoor dat Cancun ons een vakantiegevoel gaf waar we lekker konden ontspannen. We besloten om Chichen Itza te bezoeken. Deze Maya tempel is helemaal omgetoverd tot een toeristische plek en ik ben ook heel blij dat we Tikal ook hebben bezocht. Omdat het helemaal gerestaureerd is krijg je wel een heel goed beeld van hoe het er uit zag vroeger. Maar toch moet ik zeggen dat ik Tikal indrukwekkender vond, vooral door het feit dat het daar niet vergeven is van de toeristen en de verkopers van allerlei prullaria.

Na Chichen Itza zijn we naar een cenote gegaan genaamd Ik-Kil. Dit is een onderwatergrot en er zijn er een hoop van in het oostelijke deel van Mexico. Daar mochten we even een duikje wagen. De grot is tientallen zo niet honderden meters diep en je kon er dan ook van verschillende hoogtes inspringen. Best aparte natuurverschijnselen, vooral ook omdat de grotten bijna perfecte cirkels vormen.

Na nog een dagje luieren op het strand, zijn we door gegaan naar Cancun. Ook dit is een vrij toeristische plek, met een grote supermarkt. Internet had ons weer gezegend met een mooie aanbieding voor een hotel, dus verbleven we vrij luxe. Het strand is echt schitterend, met verschillende kleuren blauw van het water. Om er te komen moet je alleen wel eerst een doorgang vinden tussen alle hotels. Het strand is van niemand, maar daarvoor hebben de hotels zich verenigd in een soort hek om het iedereen die niet in een hotel verblijft onmogelijk te maken het strand op te gaan. Dit betekent dat je een flink stuk moet lopen voordat je een mooi plekje kunt vinden. Maar daar werd je dan ook wel ruim voor beloond. Voordeel van deze flauwe actie is wel dat er bijna geen mensen op het strand zijn en je dus een heerlijk plekje hebt.