Cuba - Kerst met onze Cubaanse familie - Reisverslag uit La Habana Vieja, Cuba van Thom Buijs - WaarBenJij.nu Cuba - Kerst met onze Cubaanse familie - Reisverslag uit La Habana Vieja, Cuba van Thom Buijs - WaarBenJij.nu

Cuba - Kerst met onze Cubaanse familie

Blijf op de hoogte en volg Thom

29 December 2014 | Cuba, La Habana Vieja

Het volgende land op de planning was Cuba. Nu de VS en Cuba weer wat vriendelijker tegen elkaar willen doen, was het echt een goede beslissing om nog snel even wat van het 'autenthieke' Cuba te kunnen zien. Er is bijna geen internet in het land en als niet-Cubaan betaal je met CUC's. Als je met dollars wilt betalen komt er iets van 10% f*ck you belasting bij en overal hangen leuzen die van Che of Fidel kunnen zijn.
We hadden onze accomodatie een taxi laten regelen om ons op te halen van het vliegveld. De taxichauffeur was een vriendelijke oude man en hij reed in een mooie oldtimer zodat ik gelijk het gevoel kreeg van een Cuba zoals ik me had voorgesteld. 's Avonds kwamen we aan bij onze casa particularis, wat zoveel in houdt dat je bij iemand in z'n huis slaapt. We hadden een aparte ruimte met keuken en douche voor onszelf en de buurvrouw kwam ons elke ochtend ontbijt brengen. Ideaal!

De volgende dagen hebben we het oude Havana verkend en zijn we naar de plaza de la revolucion gelopen. Er is een straat die compleet is ingericht voor de toeristen en waar ook de meeste winkels en eettentjes zitten. Echter als je van die straat af gaat krijg je een veel beter beeld van Havana en word je ook niet continu lastig gevallen met mensen die je een taxi ritje willen aanbieden of iets willen verkopen.

Onze volgende bestemming was Cienfuegos. Jolien haar ouders waren een paar weken eerder in Cuba geweest en waren erg tevreden met de mensen van de casa waar ze verbleven. Daarom verbleven wij ook daar en we werden dan ook hartelijk verwelkomd door Anilec en Carlos. Roland en Wilma hebben een goede indruk achtergelaten en het was bijna alsof we thuiskwamen. Cienfuegos is echt een klein, gezellig plaatsje. We hebben het daar rustig aan gedaan. Op kerstavond aten we gezellig met Anilec en haar familie samen op het dakterras. Het was echt heerlijk met veel vlees, salades, aardappels, en spek... Genieten. Natuurlijk was het wel jammer om Kerst (en ook Sinterklaas) te moeten missen in Nederland.

Na afscheid genomen te hebben van Anilec en Carlos gingen we terug naar Havana. Daar gingen we 's middags de stad nog in om wat leuke dingetjes te kopen. Een man probeerde ons duidelijk te maken dat er een salsa voorstelling was en dat hij ons wel kon laten zien waar dat was. We besloten om mee te gaan en eenmaal bij de plek aangekomen ging hij aan een tafel zitten en zei dat de show zo zou beginnen. Op dat moment had ik door dat wij degene zouden zijn die voor zijn drankjes konden gaan betalen (ik had al een vermoeden maar ik wide wel graag zien wat er ging gebeuren) en daarom besloten we maar weg te gaan en zeiden tegen hem dat we andere plannen hadden en later wel terug zouden komen voor de show (not). Hij helemaal overstuur, niet echt de reactie die je normaal gesproken zou verwachten dus het was wel duidelijk dat z'n plannetje niet gelukt was. We lieten Cuba achter ons de volgende dag alleen wel 4 uur later dan gepland door een vertraagd vliegtuig.

We bleven nog 1 dagje in Cancun om daarna over te steken naar Nieuw-Zeeland voor ons volgende avontuur. Het eerste hoofdstuk van onze reis kunnen we afsluiten en helaas, we vinden het nog steeds veel te leuk dus voorlopig zie je ons niet terug. Nieuw-Zeeland schijnt heel mooi te zijn en Jolien en ik hebben afgesproken dat we gaan skydiven daar..... :s

• 13 Januari 2015 - 11:10

Karina:

Weer een mooi verslag, Thom. In Cuba hebben ze dus ook een Hotel Mama. Sky diven hebben jullie inmiddels ook al gedaan. Het houdt niet op. Nog een paar weekjes en dan mogen we ook weer even met jullie optrekken. We zijn benieuwd. Maar het meest komen we toch voor jullie. Na 5 maanden wordt het wel weer eens tijd om te knuffelen.
    Heel veel liefs voor allebei

• 13 Januari 2015 - 12:37

Annelies:

Hoi Thom en Jolien
    Weer leuk om wat te lezen over jullie avontuur, wij zitten hier in het natte, winderige kikkerlandje en ik verlang door jullie verhalen en foto's toch wel naar de zon.
    Je vader en moeder hebben een beter vooruitzicht en jullie zullen hen spoedig weer zien.
    Het gaat jullie goed en we kijken uit naar volgende berichten.

• 13 Januari 2015 - 14:41

Rianne:

Weer een geweldig reisverslag met een paar herkenbare plaatsen erin die we ook bezocht hebben

• 13 Januari 2015 - 19:33

Wilma:

Erg slim dat je de truc in Havana/Cuba door had.Helaas zijn wij er wel ingetrapt.Wel een geweldig/lang reisverhaal We volgen jullie zo helemaal Ga zo verder XXX

• 29 Januari 2015 - 11:38

Jac Jo Kerstens:

thom jolien zo te lezen gaat het goed met jullie
    geniet er maar van
    en volgende week met je ouders
    groetjes