Nicaragua, Honduras & Guatemala - Maya Mania - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Thom Buijs - WaarBenJij.nu Nicaragua, Honduras & Guatemala - Maya Mania - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Thom Buijs - WaarBenJij.nu

Nicaragua, Honduras & Guatemala - Maya Mania

Door: Thom

Blijf op de hoogte en volg Thom

07 December 2014 | Guatemala, Flores

Nadat Roland en Wilma ons verlieten zijn we niet veel later de grens overgestoken naar Nicaragua, waar we eerst in Granada verbleven en daarna zijn doorgegaan naar Leon. We wilden eerst de vulkaan in Granada bezoeken maar toen we te horen kregen dat de kans dat je lava ziet in Leon veel groter is besloten we het daar te doen. Echt een hele mooie belevenis. De gids die ons meenam had gewerkt voor Wie is de mol en Pekingexpress. Hij liet ons eerst een mooie zonsondergang zien op de Telica vulkaan, vanwaar je ook de Pacific kon zien. Daarna gingen we naar de krater waar de zwavel ons tegemoet kwam en je 50 meter beneden je de aarde hoorde rommelen en lava zag borrelen. Echt een rare en geweldige gewaarwording.

Nadat de eigenares van ons hostel ons had afgeraden om naar Hoduras en El Salvador te gaan (are you guys crazy!?!) gingen we met de bus naar Guatemala. Dit betekende 18 uur in de bus en 3 grenzen oversteken. Alles verliep vrij vlot alleen moesten we in Guatemala wachten op een politie escorte (huh, maar dat was toch een veilig land?). Nou ja, geen struikrovers gezien dus 's avonds kwamen we aan in Antigua. Een leuk en gezellig koloniaal stadje. Vanuit daar zijn we een ochtend naar de markt van Chichicastenango geweest. Helaas is die vooral gericht op toeristen maar we hebben ons prima kunnen vermaken en natuurlijk een paar leuke souvenirtjes gescoord.

We vervolgde onze reis naar de Maya ruïnes in Copan, Honduras. Daar bleven we een dagje om de ruïnes te bekijken. Erg indrukwekkend om zulke oude gebouwen te zien van dichtbij. De tekeningen van hoe het er vroeger uit heeft gezien, geven je een goed beeld. De vele papegaaien die in het park leven gaven de rondleiding. Helaas kon ik er niet veel van verstaan. De Maya's offerden soms mensen en de winnaars van het balspel dat er gespeeld werd, werden geofferd. Omdat ze het als een eer zagen als ze geofferd werden deden ze wel hun best om te winnen, in tegenstelling tot wat je zou denken. Het was maar goed dat we maar 1 nachtje bleven slapen want tegen de avond was de stroom uit gevallen en ook de volgende dag was er nog geen elektriciteit. Pas toen we vertrokken naar Lanquin gingen de lampen weer aan. We hadden geregeld dat we eerst vanuit Copan naar een wegrestaurant werden gebracht en vandaar werden we opgepikt door een ander busje om naar Lanquin te rijden. We stopte ergens in het westen van Guatemala in Coban waar we in het Nederlands werden aangesproken door een lokaal mannetje dat ons een trip naar Semuc Champey aanbood. Aangezien we een beetje in tijdnood zitten hadden we dit trip voor de dag erna vastgelegd.

Lanquin ligt midden in de jungle en is een piepklein dorpje. Er zijn geen verharde wegen en volgens mij hebben alle auto's daar 4wheeldrive. Daar vlakbij ligt Semuc Champey waar we een dagtrip deden. Het is een mooie plek en de gids nam ons eerst mee naar een plek waar de rivier onder de grond gaat en er boven de grond verschillende zwembadjes zijn waar je heerlijk in kunt zwemmen en opgegeten kunt worden door kleine knabbelende visjes. Na een hike naar boven voor een mooi uitzicht over de rivier zijn we gaan relaxen in het water.

's Middags zijn we de grotten in gegaan waar water doorheen stroomt. Met een kaarsje in je hand word je vooruit gestuurd en terwijl je je benen en handen stoot zwem je vooruit. Af en toe gaat je kaarsje uit maar gelukkig is er altijd wel iemand bij wie die nog brandt. Om de dag af te sluiten zijn we met een rubberen band de rivier opgegaan om lekker een stukje te drijven. Terwijl we dat deden werden we achtervolgd door kinderen van niet veel ouder dan een jaar of 6 die ook op een rubberen band dreven die ons bier verkochten van het merk 'maybe later'.

De volgende dag weer vroeg eruit om naar Flores te vertrekken. Dat ligt in het noorden van Guatemala en ligt vlakbij de Maya ruïnes van Tikal. We kozen ervoor om 's middags te gaan zodat we even lekker uit konden slapen in onze vrij luxe kamer (uitzicht op het water, twee lekkere bedden). De ruïnes zouden heel mooi zijn werd me beloofd en dat was ook zeker waar. Het ligt in de jungle en een deel is uitgegraven en een deel niet, wat het eigenlijk alleen nog maar mysterieuzer maakt. Het hoogste gebouw is 70 meter hoog en geeft een geweldig uitzicht over de jungle en de andere gebouwen. In het park is het vergeven van de apen die je in de bomen terug kunt vinden. Verder hebben we ook pizotes gezien, een soort wasbeer, en ook een tarantula. De tarantula heb ik ook even op m'n handen gehad; alles voor een mooie foto natuurlijk. Bij het centrum van het complex sloten we de dag af met een zonsondergang wat weer mooie plaatjes opleverde. Als je in het midden van het plein staat en je klapt in je handen hoor je een soort kwakend geluid. Door de positie van de gebouwen en de akoestiek krijg je dat geluid, wat hetzelfde klinkt als het geluid van een quetzal. Dit is een vogel in Guatemala en het nationale symbool.

Over 3 uur gaat de wekker en vertrekken we naar Belize, waar we willen gaan snorkelen of duiken bij caye caulker. Hier schijnt een groot koraalrif te zijn. Mijn duikbrevet begint nuttig te worden. Ik houd jullie op de hoogte!

• 08 December 2014 - 10:32

Annelies:

Hoi Thom,
    Jullie maken heel wat mee, ik denk dat het nog moeilijk gaat worden voor jullie als jullie volgend jaar weer aanhet arbeids leven moeten gaan deelnemen. Maar geniet daarom nu maar van deze vrijheid.

• 08 December 2014 - 13:09

Rianne:

Leuk om weer een stukje met jullie mee te kunnen reizen! Zo voelt dat althans. Aan de ene kant worden we wel lekker gemaakt hoor! Ik heb al naar Peru zitten kijken om daar heen te gaan haha
    Aan de andere kant ook herkenbaar zoal het canopyen in Costa Rica en Tikal in Guatamala daar zijn we ook geweest. Dat zat in onze route Cuba,Mexico, Guatamala en Belize. Wanneer verlaat je het continent? Vanuit welke stad vliegen jullie naar Nieuw Zeeland? We blijven jullie volgen hoor!

• 08 December 2014 - 13:14

Laura:

hoi lieve thom en jolien!
    En ook van deze verhalen word ik weer super vrolijk. Tof dat wij toch op een bepaalde manier mee kunnen genieten van jullie dagelijkse belevenissen! Snap dat het lastig was om afscheid te nemen voor 9 maanden, maar deste dichter kom je bij het moment dat je jou ouders weer ziet in Australie! Wat gaat dat top worden, lekker rondtrekken met zn viertjes, heerlijk! Vanaf nu kunnen jullie gewoon naar de bezoekjes toeleven, en kom op.. het is al 3 maanden geleden dat jullie vertrokken, kun je na gaan hoe snel de tijd gaat!!
    Dat paarse guesthouse, super grappig.. en al die zwem bezoekjes aan natuurbaden, luxe hotels, aan lianen slingeren, vettt!!
    Hopelijk zie ik ook snel wat fotos van jullie voorbij komen met die dieren, wat een bijzondere beesten komen jullie allemaal tegen. (laat die tarantula maar zitten trouwens :P)

Bizar verhaal ook trouwens van die Maya tempels en die rare offer! Maar goed dat die tijd voorbij is ;) MAAR wel hele toffe fotos en verhalen nu! kijk dat pak je dan weer lekker mee!!

Pff hoe hebben jullie in godsnaam die 18 urige busreis doorstaan, petje af! Valt er nog wat bij te slapen dan of is dat echt onmogelijk?
    Ook die vulkaan, wauw lijkt me zo mooi! Hopelijk heb je wat mooie kiekjes kunnen maken ondanks de zwavel stank! Als we ons reisje richting jullie kunnen veroorloven, zou ik ook zo graag met jullie naar de vulkaan op Java gaan! Super lijkt het me om deel uit te mogen maken van jullie mooie levenservaring..

Geniet ervan lieverds! Veel plezier in de mooie onderwaterwereld van Belize! Dikke x laura (en danny natuurlijk!)
    Dankjewel voor de mooie armbandjes :D:D:D!

• 08 December 2014 - 14:37

Karina:

Hi, Kids, fijn dat alles goed gaat met jullie. Kijken ook al erg uit naar ons avontuur in Australië samen met jullie. Is weer een mooi verslag, Thom, zo blijven we goed op de hoogte. De Maya ruïnes zijn ook prachtig als je de foto's ziet. Het mooiste zijn ook wel de verhalen achter al die foto's. Als je die over een jaar terug leest en ziet, komt alles weer terug.
    Geniet nog maar even van Zuid en Midden Amerika, want binnenkort wordt het Oceanië.
    Veel liefs van ons allemaal.

• 08 December 2014 - 17:21

Wilma:

Hoi,hoi,mag jullie weer volgen vanuit het regenachtige Ned.Het waren 2 toffe avontuurlijke weekjes.Sommige dingen zou ik weer over willen doen ,maar sommige ook niet!??!Het afscheid nemen nu viel niet mee,de traantjes vloeide nog gezellig door in de taxi naar vliegveld.Maar die 9 mnd vliegen toch voorbij??????????
    Lees dat het toch allemaal wat anders is verlopen met de landen,maar who cares.
    Veel plezier wederom en tot lezensXXXXX Wilma

• 11 December 2014 - 12:41

Jack Govers:

Hè thom,

Ik was toevallig bij opa en oma en zag je verslag. Je bent nu waar ik in 1992 ook geweest ben. Antigua, Flores en Belize...en ook idd Cay Caulker. Echt super relaxed na zon tijd in THE jungle. Geniet ervan. Snelle boten, mooie koralen en niet te zuipen bier. En ook heel veel verdwaalde reizigers, die daar nooit meer weg gaan.

Super relaxend, maar wel op tijd weer vertrekken, want anders ga je er nooit meer weg.

Goede reis !!!

Ome Jack

• 22 December 2014 - 21:13

Jac Jo Kerstens:

thom jolien
    jullie maken heel wat mee
    als wij jullie verhalen lezen nog heel veel plezier en tot weder horen
    groetjes