Myanmar - Amazing - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Thom Buijs - WaarBenJij.nu Myanmar - Amazing - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Thom Buijs - WaarBenJij.nu

Myanmar - Amazing

Blijf op de hoogte en volg Thom

30 April 2015 | Myanmar, Rangoon

Rond de middag landden we in Yangon, de grootste stad van Myanmar. Ik was toen al blij dat Jolien me had overtuigd om hier naartoe te gaan. Het viel me op dat het ontbrak aan toeristen op straat en in plaats daarvan liepen er vele monniken, gekleed in hun rode doeken. We hadden een kamer op de 5de verdieping en konden vanaf ons mini-balkon het straatleven goed waarnemen. Een kleine wandeling door de stad leerde ons dat de meeste non-locals zich hadden verscholen in een winkelcentrum, waar ze stroopwafels verkochten.. Hmm toch iets toeristischer dan ik had gedacht haha.

De volgende dag besloten we naar de Shwedagon Pagoda te gaan. Voordat we naar binnen gingen bedekten Jolien en ik onze benen met een sarong en deden onze schoenen uit. Ik werd steeds nagekeken en ik denk dat het kwam omdat ik mijn sarong als een vrouw had geknoopt. Maar dat wist ik toen niet haha. Ook was het geen pretje om op blote voeten over de door zon verhitte tegels te lopen. De manier van aanpak was van schaduw naar schaduw rennen. Dit complex is volledig van een laag goud voorzien. Zelfs de lichtknoppen en stopcontacten werden niet vergeten.

Met de nachtbus bereikten we Bagan waar we vroeg in de ochtend aankwamen. We hadden een leuk hotelletje uitgekozen als onze basis waar we gelijk konden inchecken en een dutje deden. Daarna allebei een elektrisch scootertje gehuurd en een rondje gaan rijden. Bagan is bekend om zijn enorme hoeveelheid pagodes. Het is dan ook een waar genot om daar rond te toeren. Het is er ook totaal niet druk op de wegen. De zonsondergang hebben we bekeken van een hogere pagode. We waren helaas niet de enige met dat idee dus het was een beetje druk op de tempel. Jammer genoeg waren we net na het luchtballonnen seizoen, want Bagan bezichtigen vanuit de lucht schijnt helemaal fantastisch te zijn. We sloten de dag af met een verfrissende duik in het zwembad bij ons hotel.

Onze tweede dag in Bagan begon vroeg, aangezien we de zonsopkomst wilde bekijken. Bij het hotel om een goede locatie gevraagd en met de scooters gingen we weer op pad. Eenmaal aangekomen bij de pagode die ons was aangeraden, kwam er op dat moment een backpacker uitgelopen. Ik baalde een beetje, want ik had gehoopt om lekker met z’n tweetjes te kunnen genieten van de zonsopkomst. Blijkbaar had deze man overnacht op de pagode en dacht dat wij politie o.i.d. waren die hem eraf kwamen sturen. Dus hij had snel zijn spullen gepakt en vertrok. We waren dus weer met z’n tweeën, joepie. Het vroege opstaan werd beloond met een schitterend zonnetje dat langzaam maar zeker omhoog kroop.

De rest van de dag zijn we verschillende pagodes gaan bezoeken. We hadden een kaart bij ons, dus verdwalen konden we niet. Toch wel… En tot overmaat van ramp was de batterij van mijn scooter leeg. Gelukkig een paar vriendelijke mensen gevonden die de verhuurder wilden bellen om ons een volle batterij te komen brengen. Uiteindelijk kwamen we weer veilig bij het hotel aan.

De volgende bestemming was Mandalay. Het duurde een hele dag voor we daar kwamen. Onderweg raakten een vrachtwagen ons busje waardoor de spiegel er af vloog. Omdat er wat formulieren geregeld moesten worden zaten we een paar uur te wachten bij een restaurantje. Tegen de avond waren we in ons hotel.

Te voet verkenden we de stad de volgende dag, met als eerste bestemming het fort. Dit is omgeven door hoge muren met een gracht er omheen en buitenlanders mogen alleen via de oostelijke poort naar binnen. Helaas ziet het er van buiten indrukwekkender uit dan van binnen. Teleurgesteld gingen we vrij snel weer naar buiten waar we deze keer achterop een scooter naar de top van de Mandalay berg reden. Daar staat ( je raadt het al) weer een pagode die een panoramisch uitzicht over de stad biedt. We werden aangesproken door studenten die hun Engels wilden oefenen. Leuk, want wij hadden wel een paar vragen over hun cultuur, stad etc. Daarna daalden we via een lange trap af naar beneden waar we werden opgewacht door onze scootertaxi’s. Zij brachten ons terug naar ons hotel.

Inle lake was onze laatste bestemming in Myanmar. Een erg relaxt stadje naast een meer. Terwijl we een rondje liepen door de stad werden we benaderd door een mannetje die ons aanbood om met zijn boot een tochtje over het meer te doen de volgende dag. Zo gezegd zo gedaan, dus de volgende dag gingen wij met z’n drieën op stap. Heel rustgevend om zo over het water te varen terwijl een visser verderop zijn net uitgooit. We bezochten verschillende marktjes en fabriekjes waar kleren, sieraden, tabak etc. werden gemaakt en verkocht, tegen een toeristenprijs natuurlijk.

Helaas moesten we toen met de nachtbus terug naar Yangon waar we het vliegtuig pakten naar Bangkok. Myanmar is zeker een land om op je bucketlist te zetten!