Australië - Een kleine vakantie - Reisverslag uit Darwin, Australië van Thom Buijs - WaarBenJij.nu Australië - Een kleine vakantie - Reisverslag uit Darwin, Australië van Thom Buijs - WaarBenJij.nu

Australië - Een kleine vakantie

Blijf op de hoogte en volg Thom

02 Maart 2015 | Australië, Darwin

Het heeft even geduurd maar ik zal jullie niet langer in spanning houden hoe het in Australië was. We landen vroeg in de ochtend in Australië waar wij weer langs de douane moesten met onze Cubaanse vrienden. Helaas ging het deze keer mis nadat we als eerlijke mensen hadden aangegeven 25 sigaren bij ons te hebben. De vrolijke en tot vervelens toe aardige douanemedewerker vertelde ons dat we maar 50 gram tabak mee mochten nemen per persoon. Een sigaar woog volgens hem 10 gram dus mochten we p.p. 3 sigaren mee nemen... Ehm ja, gelukkig bedacht hij na een paar minuten dat we er maar liefst 10 in totaal mee mochten nemen en dat hij de rest met doosje en al wel zou weggooien.. Nadat we hem vriendelijk hadden uitgelegd dat we 10 sigaren + doosje mee zouden nemen en dat hij de rest kon weggooien (of kon steken waar de zon niet schijnt) gingen we naar ons hostel. Daar dumpte we de spullen en gingen de stad in. Daar hadden we namelijk met een vriendin van Jolien, Jolijn, afgesproken. Na een kleine rondleiding door de stad zijn we (weer) naar een gevangenis gegaan waar je kon meemaken hoe het gaat als je gearresteerd bent en opgesloten wordt. De cipier die ons meenam zat erg goed in haar rol en duldde dan ook geen tegenspraak of het was eenzame opsluiting... We sloten de dag af met sushi happy hour en een drankje op een dakterras.

De dagen erna hebben we wat marktjes bezocht in Melbourne om daarna met de trein naar Sydney te gaan. Daar zouden we mijn ouders gaan verassen. Zij dachten namelijk dat we 3 februari pas in Sydney zouden zijn, terwijl zij 1 februari vroeg in de ochtend zouden landen. Helaas voor hun waren wij een paar minuten voor hun al in het hotel waar ze sliepen. Dus toen we ze zagen inchecken bij de balie, ging ik achter m'n moeder staan met de vraag: "Excuse me m'am, are you looking for your son?". Waarop ze zich omdraait en zegt: "Oh! Maar dat vind ik helemaal niet leuk". Hoi mam ook leuk om jou te zien. Maar ze bedoelde dat ze liever nog even in de hotelkamer wilde gaan slapen, daar had ze namelijk al de hele vlucht naar uitgekeken. Helaas, na die opmerking ging dat niet door.

De dag erop vulde we met het verkennen van Sydney, waaronder het bewonderen van het Sydney opera house, alleen de buitenkant. We boekten een tripje naar de Blue Mountains voor de dag erop, mijn verjaardag.

Vroeg in de ochtend vertrokken we en reden eerst naar een dierentuin waar je de kangoeroetjes kon voeden met ijskoekjes gevuld met voer. Ook zijn we op de foto gegaan met een koala, best wel grappige beestjes eigenlijk. Na de rest van Australische fauna te hebben bekeken (varanen, krokodillen, vogelbekdieren, wombats, cassowarys etc.) gingen we de Blue Mountains bewonderen. Dat gaf een erg indrukwekkend uitzicht. Je kon met een trein of kabelbaan tussen de bergen reizen. We sloten de trip af met een boottochtje over de rivier, waar we weer eindigden in Sydney. Omdat het mijn verjaardag was gingen we 's avonds bij de Mac Donalds eten :p.

We bezochten Bondi Beach nog even, waar het toch net iets te koud was om op 't strand te liggen. De volgende dag begonnen we aan onze trip langs de oostkust van Australië.

Na al dat budget reizen van de afgelopen 5 maanden was het wel even wennen om te reizen en te slapen in luxe. Met een Toyota Kluger verlieten we Sydney om vervolgens het resort met zwembad af te wisselen voor hotel met uitzicht. Aangezien Jolien en ik gewend waren aan het budget reizen en meenemen wat gratis is, vulden we onze tassen met broodjes, cakejes en babybells van het ontbijtbuffet... Het was een vakantie tijdens het reizen, wat we natuurlijk helemaal niet erg vinden :D.

In de 3.5 week die we hadden om de oostkust te verkennen hebben we heel veel leuke steden en dorpjes aangedaan. We hebben wijn en chocola geproefd in Hunter Valley, gezond en gezwommen in Byron Bay. Frikandellen en kroketten gegeten in Brisbane, eindelijk!
We hebben heerlijk gerelaxt in Fraser Island, waar we door een lokale gids de mooiste plekjes van het eiland kregen te zien. Het strand daar is gewoon een openbare weg en helaas gebeuren de meeste ongelukken door toeristen die iets te enthousiast zijn achter het stuur. Het eiland kent een aantal meren en bij eentje hebben we lekker gezwommen en heb ik mezelf gescrubd met het parelwitte zand, zeker een aanrader haha. De zonsondergang was spectaculair en ik had Jolien dan ook getrakteerd op een fotosessie met de ondergaande zon met mezelf als fotograaf.

Verder hebben we een krokodillenboerderij in Rockhampton bezocht waar we krokodillen van verschillende maten mochten bekijken. Interessant feitje: krokodillen zijn immuun voor het HIV-virus. Uiteraard zijn we ook naar een koeienveiling geweest (voor Fons). Als een kind in de snoepwinkel was hij helemaal in zijn sas. Ook al was de veiling jammer genoeg gesloten, hij rende van hot naar her om alles te zien (Ja pa, zo was het echt).

Vanuit Airlie Beach zijn we de eilandjes die daar liggen gaan verkennen met de veerboot. Helaas was de boot naar Whitehaven Beach al vol dus konden we dat niet gaan bekijken. Mijn ouders hadden een vluchtje geboekt over de eilanden en ook het Great Barrier reef. Daar waren nog maar 2 plekken voor vrij dus die mochten zij gaan bezetten.

Als cadeautje van mijn ouders mochten Jolien en ik gaan duiken bij het Great Barrier reef. Het Great Barrier reef is echt een aanrader voor iedereen die kan en wil duiken. Het is (gelukkig) nog heel mooi en vooral bij Port Douglas is het nog erg onaangetast met veel haaien, schilpadden en vissen.

Als afsluiting van onze reis samen gingen we naar Cape Tribulation, een tropisch regenwoud waar de cassowary in het wild voorkomt. Na even lekker te zijn afgekoeld in de rivier, zijn we een klein rondje gaan rijden om een stukje van het regenwoud te verkennen. Toen we bijna bij het strand waren, kwam moeder cassowary haar jong even laten zien. Best indrukwekkend om zo'n grote vogel (ongeveer net zo groot als een struisvogel) voorbij te zien lopen. Een mooie manier om dit stuk van de reis af te sluiten. De volgende dag zetten m'n ouders ons af in Cairns waar we afscheid namen om elkaar over 6 maanden weer te zien.

Net zoals de vorige keer, was het best gek om ze weg te zien rijden en te bedenken dat het nog wel even zou duren voordat we ze weer zouden zien. We waren weer met z'n tweetjes. Helaas ging met het vertrek van de Kluger niet alleen mijn ouders maar ook de luxe accommodaties weg en mochten we weer ons eigen stekkie gaan zoeken. Gelukkig had Cairns een heerlijk 'open zwembad' waar je gratis gebruik van kunt maken en echt genieten is wanneer het buiten 35 graden is. Cairns had echter wel een hele hoop vleerhonden, wat de XL versie is van een normale vleermuis. Hierdoor waren sommige straten gedrenkt met een heerlijke ontlastingslucht. Ach na een tijdje weet je welke straten je wel moet nemen en welke niet.

We vlogen van Cairns naar Darwin om daar nog 1 dagje door te brengen en daarna hadden we de vlucht naar Indonesië. Daar worden we opgewacht door Danny en Laura, die dan weer een stukje met ons meereizen.

PS: Jolien heeft het overleefd met m'n ouders ;)

• 29 Mei 2015 - 19:28

Karina:

Blij dat jullie ons overleefd hebben en gelukkig voor Danny en Laura, anders hadden ze alleen door Indonesië moeten trekken.

• 29 Mei 2015 - 19:30

Karina:

Maar alle gekheid op een stokje, wij hebben ook heel erg van de trip genoten, die we eigenlijk dankzij jullie mee hebben mogen beleven. Nog heel veel plezier de komende laatste maanden. We gaan aftellen......